HOME

BašJako prolazi Panamki kanal

Pišu i slikaju
Neša i Neli

Ne možete porediti prolazak kroz panamski kanal tuđim brodom sa prolaskom sopstvenim brodom. Prolazak sa Island princes pre nekoliko meseci je bio učenički prolazak. Koristan sa puno informacija, ali nije ni  5% toliko uzbudljiv kao prolazak svojim brodom.

Nakon nekih mesec dana priprema za dalji put mislimo da smo spremni. Prolazak kroz Kanal je zakazan. Tzv. Admesurer je bio, odobro prolazak i odredio tarifu. Tarifa i depozit su plaćeni. Kanapi (4 × 125 ft) i automobilske gume su stigli (gume se koriste umesto bokobrana jer su zidovi Kanala jako grubi i bokobrani često pucaju). Obavljamo poslednje pripreme: postavljamo deset guma duž bokova, solarne panele umotavamo u vreće za spavanje, raspetljavamo kanape.

Kako se približava polazak pripreme se ubrzavaju i uzbuđenje raste. Hiljadu pitanja postavljamo ćutke: jesmo li nešto zaboravili, da li ćemo dobro proći, da li smo se pripremili da odreagujemo protiv horor priča kojih smo se naslušali, da li nam je posada dovoljno sposobna, da li smo mi dovoljno spretni, da li će savetnik biti dobar, kako ćemo se vezivati, da li će nam izdržati bitve, da li ćemo biti složni, da li smo nabavili dovoljno hrane, dovoljno pića... da li ćemo biti dovoljno brzi (sve jedrilice prijavljuju traženu brzinu od 8 čvorova iako jedva postižu 6, jer ih inače ne bi pustili u Kanal. Izgleda da svi znaju za tu malu prevaru ali ona opstaje).

Naši prijatelji sa Coconut-a se nisu najbolje snašli pa su udarili u zid, drugi su se žalili da im je savetnik sve pogrešno savetovao, da je savetnik samo napravio paniku, nekima su ispali kanapi pa su ga zakačili elisom, nekima je isčupana bitva. Ceo niz stvari može da se desi, a za svaki problem koji izazove zastoj u tranzitu Kanala gubi se deposit od $800, da i ne spominjemo troškove popravke broda.

Ali povrh svega postoji i uzbuđenje da će Bašjako konačno da zaplovi Pacifikom.

Sa nama kao posada (rukovaoci kanapima – line handleri) idu naši prijatelji Bart i Maria Elena sa Not so Interim i Reine sa Grifin-a. Reine se javila na oglas koji smo postavili na oglasnoj tabli marine da nam trebaju rukovaoci kanapa. Deluje sposobna, plovi već 13 godina. Doznajemo da su za taj isti dan zakazane još 4 jedrilice, ali ne znamo u kakvim formacijama (postoji ih više-samostalno uza zid, ili u sredini, povezano više brodova kao splav, zakačeni za tegljač itd). Idu i naše komšije sa doka sa broda Endorfin koje poznajemo još iz Kartagene. Polazak je zakazan za 17:00.

Za dodatne informacije o Panamskom kanalu pogledajte naš tekst od 10. novembar 2009. kad smo prolazili kanal sa Island princess.

Slika sa web kamere

Stižemo na sidrište  u 16:30. Prve dve jedrilice su već krenule oko 15:00. Mi ćemo proći Kanal sa još dve jedrilice. Savetnici za sve tri jedrilice stižu u 17:20. Naš savetnik se zove Rikardo. Ostavlja jako lep utisak. Izgleda da smo u ovom izvlačenju dobro prošli. Rikardo nam objašnjava da da ćemo da prođemo kroz kanal sa druge dve jedrilice vezani kao splav. Bašjako, kao najveći brod u grupi (verovali ili ne) će da bude u sredini i da upravlja. Druga dva broda će da upravljaju samo ako zafali snage za skretanje.

Prilazi Endorfin da se veže

Treba da plovimo do ispred vrata kanala. Ispred kanala će Bašjako da stane. Prvo će da priđe Endorfin sa desne strane da baci krmene i pramčane kanape za vezivanje krme na krmu i pramca na pramac, a mi ćemo da damo kanape za springove (od sredine broda do pramca sa jedne strane i do krme sa druge strane). Potom će da priđe Endyrion sa leve strane uz isti manevar.

Dva bočna broda tada stavljaju motor u ler i kormilo u pravac. Neša preuzima kormilarenje splava za prolazak kroz Kanal. Kanapi za sprovođenje splava će se vezivati za dva bočna broda. Uz malo dobacivanja, povuci! ne tako! Otpusti! Dodaj! Ovuda! sve smo obavili bez greške. Splav je uvezan i krećemo. Osim Neše, ostali članovi Bašjako posade mogu da uživaju i da se slikaju.

Duple kapije - za svaki slučaj

Već je noć, ali je osvetljenje odlično pa se sve lepo vidi.  Prolazimo prvo uz desnu stranu prevodnice gde nama - tj Endorfinu bacaju sa zida prevodnice dva tanka kanapa sa tzv. majmunskom pesnicom (“Monkey fist”- to je čvor na kraju kanapa koji olakšava bacanje, hvatanje i vezivanje). Te kanape valja što brže uhvatiti i vezati za debele kanape (one iznajmljene) koje smo pripremili (jedan za pramac i jedan za krmu) i na kojma smo prethodno napravili veliku petlju. Pri tom treba voditi računa da kanapi prođu ispod ograde broda i da imaju slobodan prolaz do zida. Bez puštanja kanapa, splav se upravlja do leve strane prevodnice gde Endyrion-u bacaju kanape sa zida prevodnice uz isti manevar. Uz minimalno ponavljanja, ali bez mnogo stresa i to je obavljeno. Komšije sa Endyrion su iznajmili rukovaoce kanapa od jednog agenta koji angažuje omladince iz problematičnih porodica i sredina kako bi im dao šansu da nešto zarade i pokazao alternativu. Koliko god podržavali takav poduhvat, nije nam bilo prijatno kad smo primetili da jedan od rukovaoca kanapa ne zna šta radi. Na sreću savetnik sa njihovog broda je odmah priskočio da pomogne pa je sve prošlo kako treba.

Ženska snaga klade valja

Kad su majmunske pesnice uvezane, Neša polako usmerava splav u prevodnicu dok nas prate četiri pomagača sa zida prevodnice. Tek kad smo zauzeli mesto (iza brodurine sa kojom prolazimo kanal) debeli kanapi se izvlače i kače za velike bitve na vrhu prevodnice. Tada se kapije zatvaraju i počinje da se pušta voda u prevodnicu.

Kako voda raste tako se otpuštaju kanapi koji drže splav u sredini komore. Rukovaoci kanapa vode računa da kanapi ostanu zategnuti stalnim uvlačenjem. Kad se brodovi dignu na nivo sledeće prevodnice tj. kad je prevodnica napunjena, kapije se otvaraju, kanapi se uvlače tako da pomagači sa zidina prevodnice opet nose samo tanke kanape. Splav kreće u sledeću komoru, a pomagači nas prate sa zidina do sledećeg vezivanja.  Savetnik Rikardo daje precizna uputstva. Uz njega se osećamo sigurnim.

Povuci - potegni

Posle treće prevodnice ulazimo u Jezero Gatun. Jedrilice se odvezuju; prvo Endyrion pa Endorfin i plovimo do dve velike bove od 3 metra u prečniku, gde ćemo prenoćiti. Tamo su već tri jedrilice vezane pa moramo da se vezujemo u dva reda. Pošto se po dve jedrilice vezuju direktno za bitvu na bovi koja je okrugla, da se ne bi desilo da lupimo jedni u druge, zbog nejednakog okretanja oko bove, potrebno je i da se vežemo pramac na pramac i krma za krmu.

Veoma smo zadovoljni prolaskom. Nadamo se da će sutra sve proći isto tako glatko.

Zora na jezeru Gatun

Buđenje je zvonilo u 5:30. Savetnici stižu već u 06:00, odmah se odvezujemo  i krećemo. Naš savetnik se zove Edwin i obaveštava nas da ima 28 NM do sledećih prevodnica. Treba da stignemo do 11:00, a to znači da treba da postignemo u proseku 6 NM na sat.

Pet sati vožnje kroz prelepo Gatun jezero. Izgleda da ćemo kroz Miraflores prevodnice svi proći u isto vreme. To će biti zanimljivo.

Pravac Miraflores prevodnice - da ne ostanemo bez depozita

Plovimo u nepravilnoj koloni. Atmosfera na brodu je odlična. Uživano u pogledu uz priću i smeh. Nekoliko milja ispred prevodnice primećujemo da Endorfina nema njigde. Savetnik kaže da ako ne stignu na vreme proćićemo sa druge dve jedrilice... a Endorfin kad stigne.  Bunimo se: “Mi smo jedriličari brinemo jedni o drugima”. Ražmišljamo kako da ih pokrijemo da ne ostanu bez depozita. Pored toga, lepo smo prošli i već se uhodali sa njima u grupi. Ne menja se dobitna kombinacija. Dva velika kontejnerska broda koji treba sa nama da prođu prevodnicu već stižu. Oni ne mogu da čekaju.

Miraflores prevodnice

U poslednjem trenutku Endorfin se pojavljuje. Majušna jedrilica trči ispred grdosije od 688 ft. Taj kontejnerski brod će biti iza nas u prevodnici, prilazi sasvim blizu i svaki put ćemo  držati fige dok se ne zaustavi.

Begaj Nešo - ovaj ne staje

Pred sam ulazak u prevodnici neko viknu “krokodil!!!”. I zaista vide se oči i nos krokodila, jedva primetne na površini vode.

Ovaj put smo videli krokodila

Po danu je ipak lepši prolazak.

Manevar isti samo ovaj put silazimo niz tri prevodnice. Malo brinemo jer nam ovaj savetnik ne uliva isto poverenja kao Rikardo.

Spremni da frnu kanape

Nema veze, sad mi imamo iskustva i znamo šta da radimo. Kapetan splava je obavio odličan posao. Ponosni smo na njega. Nećemo da spominjemo da se sa kumovima  često po Dunavu vozio na vezanim brodovima, pa ovo iskustvo za njega i nije tako novo. Silazak je prošao bez greške, uz odličnu atmosferu i puno smeha. Mi smo svakako najveselija posada.

Iza poslednje prevodnice  BAŠJAKO ULAZI U PACIFIK!!!

Dobro se oseća.

Svi smo zadovoljni.

Stigosmo na Pacifik

Prolazimo most De las Amerikas i vezujemo se za bovu u Balboa jaht klubu.

Na pacifičkim ostrvima snabdevanje je veoma slabo (delovi i hrana), a ono što može da se nabavi je sve mnogo skuplje pa treba natovariti brod. Malo da se odmorimo, još poneka provera sistema, nabavka zaliha, da dočekamo povoljan vremenski prozor i krenućemo.

p.s. Pacifik je mnogo hladan.